Spanien - Andalusien

Andalusien

Juli 2017

En 60 års fødselsdag sendte os til Competa nord for Malaga. Men festivitas var ikke nok, så vi lejede en bil i lufthavnen og rullede ud på en rundtur i Andalusiens smukke ekstremt varme landskaber og byer.

Fra Competa søgte vi oplevelser på  bjergstien Caminito del Rey, ved pandekagebjergene nær Antequera, i Cordoba, den dag varmerekorden blev slået ved 50 grader, hyggelige Sevilla, Jerez de la Frontera hvor den gode sherry blev født, den hvide bjergby Grazelema og turistbyen Ronda  med den legendariske bro over en dyb kløft.

Competa

Lungerne kommer på arbejde, når vi går opad igennem byen Competa forbi små butikker, souvenirshops og stille torve med restauranter. Byen klamrer sig til bjergskråningen, der øverst oppe afslører et indhegnet fodboldstadion. Deroppe hvor kun den blå himmel er at se over os.

Competa er en lille by i bjergene med hvidkalkede huse 56 km og 1 times bilkørsel nord for Malaga. Udlændinge udgør halvdelen af de 3.900 indbyggere og ejer en del højtbeliggende huse og bungalows som ferieboliger.

Men stemningen er spansk på de små pladser og i de snævre, stejle, brostensbelagte gader, hvor de lokale holder vinduer og døre lukkede for at holde heden ude om sommeren. Kun sultne hunde og jagende katte ignorerer den ubarmhjertige sol som os turister.

De farverige blomster i vindueskarmene, de delikate dørudskæringer, den trekvart-lodrette vej op  ad bjerget med de risikabelt parklede biler, de glimtvise udsigter igennem soldisen over dalen mod Malaga nede ved kysten og cikadernes evige sang i grøftekanterne lokker os på nysgerrig gåtur rundt i de smalle, labyrintiske gader og gyder.

Men i sidste ende er der kun ét at gøre i  dén ubarmhjertigt brændende varme: At gøre som de lokale. Gemme sig i huset, vi har lejet os ind i, klemme os ind i skyggen på en bar eller café eller at sætte os godt til rette ved et veldækket bord under en briseblafrende baldakin for at nyde de velsmagende andalusiske retter, tapas og kølig vin.

Men det er nu hyggeligt på slentreturen at træde ind i den lille købmandsbutik, fiske en stang kiks ned fra hylden og hive en is op fra frysedisken til at køle os af de fem minutter, det tager os at gå lidt henad gaden, ned ad en trappe og hen til vores lille hytte med den fine udsigt over dalen.

En solrig landsby

Den lille landsby Competa ligger inde i landet i den bjergrige Axarquía region, 68 km nord for Malaga's lufthavn og blot 20 km til den nærmeste strand.

Byen har ca. 3.900 indbyggere, hvoraf mere end halvdelen er udlændinge, en del danskere. Klimaet er behageligt med mere end 300 solskinsdage om året og en gennemsnitstemperatur på 18 grader.

Vigtige lokale afgrøder er mandler, honning og tropisk frugt, men det er vin- og olivenplantager, der præger landskabet og bidrager til hovedindtægten.

I nærheden ligger en stor naturpark omgivet af Tajeda, Alhama og Almijara bjergene. Det smukke natur- og dyrereservat har mange stier til at udforske en rig fauna, bjerggeder og ørne.

Caminito del Rey

Et sus i maven og øjne der flakser rundt for at tage det hele ind, kløfternes fald mod floden langt dernede, udsigterne mellem stejle klippeskrænter længere fremme og glimtene af den gamle, hullede træbro lige under vores fødder.

Sådan var det at gå ind på El Caminito del Rey, den lille kongesti eller vandresti, der tager os otte kilometer ud langs bjergsiderne med frit faldsyn 100-200 meter ned..

Inden da udstyres vi begge med hver vores beskyttelseshjelm og en guide til gruppen, der slippes afsted samtidig.

Det meste af vejen går vi på en almindelig sti af grus, men de mest spændende kilometer at gå er de tre, hvor vi går på brede hængebroer, der en fæstnet ind i de 400 meter høje klippevægge med wirer. Der er sat hegn op mod det frie fald på hele strækningen.

For dem med højdeskræk er turen et sandt gys, for andre mere et adrenalinkick. Men først og fremmest er turen er oplevelsestur i dramatisk og smuk natur . Uanset hvor vi vender og drejer os,  ser vi den vandsvage flod bølge nede i dalen, tørre buske på skrænterrne og klippespidser tårne sig op over os.

Suset føles når vi kigger langt frem derude, hvor vi er på vej hen, og tydeligt ser rester af den gamle, frønnede træbro en meter under den nye og mere sikre sti. Mange steder undervejs kigger vi lige  ned på den forfaldne sti, der var bygget direkte ind i den skinbarlige klippevæg uden noget rækværk .

Men alt det er historie. I dag er vandrestien en forrygende oplevelse at gå på. Udsigten, storheden, historien og det hypede gys smelter sammen med solens varme og skaber en stemning af andalusisk eventyr.

Vi glemmer alt om den besøgstid, vi måtte booke, de påbudte hjelme og den obligatoriske turguide.

Vi er alene optaget af at suge indtrykkene til os af klippetoppe mod den blå himmel, det bølgende flodløb, stiforløbet på den næste klippevæg, gribbene over kløften og den simrende varme.

Historiske gys

Det er forståeligt, hvorfor den gamle, nedslidte bro blev lukket i 2001 efter at have fungeret som fragtvej for et vandforsyningsselskab, der byggede den som en genvej mellem to vandkraftværker i sin ende af El Chorro-kløften.

Stien blev hugget direkte ind i klippen af sømænd, der var vant til at færdes i høje skibsmaster. Navnet El Caminito del Rey eller ”Den lille kongesti” fik stien, da Kong Alfonso XIII havde gået ruten i 1921.

Den langt bedre sikrede sti, vi går på i dag, blev sat op og åbnet i 2015. Men i de mellemliggende 14 år var flere dødsforagtende klatrere omkommet ved at enten at klatre op af klippevæggene eller ved at gå ruten af den gamle sti med alle dens utallige faldgruber.

I dag skal du forhåndsbooke et tidspunkt, du vil gå turen. Gør det her og læs mere om stien.

Kør til indgangen via Ardales og find en parkeringsplads ca. 1 km fra indgangsstedet til gangstien.

Pandekagebjergene nær Antequera

Køreturen gennem Andalusien byder på mange smukke udsigter fra bjergene og de utallige nålesving. Et unikt sted, vi stopper, ligger syd for Cordoba og hedder El Torcal de Antequera. En helt særlig nationalpark.

Lige før toppen må vi bare smide bilen i vejsiden. De flade klipper er som stakket oven på hinanden den ene stabel efter den anden ud i landskabet.

Men vi mister først pusten og griner samtidig, da vi når toppen og den officielle parkeringsplads ved infotavler og et cafeteria.

Så langt vi kan se er små som store klipper  lagt på hinanden, så de ligner stakkevis af pandekager.

I det tørre landskab  finder tidsler og andre hårdføre planter vej imellem det eventyrlige landskab, der fylder synsfeltet indtil vi går langt nok væk og kan se bakkerne, markerne og horisonten set fra fuglenes perspektiv.

Cordoba

Aftenen har vi sat af til et af de berømte shows med andalusiske heste, der danser flamenco med danserinder iklædt farvesprudlende kjoler. Vi sidder for enden af opvisningsbanen under et hvidt tag af lærredsdug, der bærer små dyser, der konstant sender vanddamp ned over os for at køle os af i de 40 graders varme kl. 20 aften.

Men før showtime ruller vi langsomt ind igennem Cordobas smalle og solbeskinnede gader og parkerer 50 meter fra Hotel Eurostar Maimonides i byens hjerte. Jeg knockoutes af heden, da jeg stiger ud af bilen for at gå de få meter til hotelreceptionen for at spørge om stedets parkeringskælder. 47 grader siger termometret.

Det er ikke sidste gang, heden tager pusten fra os. Det gør den hver dag og hver aften, vi er i den gamle by. 35-37 grader ligger vi mindst på og i en enkelt formiddag lyser apotekets skilt 52 grader. Dog i solen, der dejligt og ubarmhjertigt følger os så snart vi træder uden for hotellet, går til en butik i en af de snævre handelsgader eller går ind i La Mezquita moskéen med den indbyggede katedral.

La Mezquita

Moskéen er et kolossalt bygningsværk oprindeligt sat i gang i 780 og siden udvidet tre gange til at være den største arabiske bygning uden for den arabiske verden. Da kristne hære erobrede Cordoba i 1236, begynde de kristne at bygge altre i moskéen frem til 1523, da Carlos den 5., konge af Spanien og tysk-romersk kejser, besluttede at bygge en katedral inde i moskéen.

Den unikke forhistorie gør bygningen til at særegent sted at gå rundt og nyde de lange lige rækker af dekorerede søjler med dobbelte buer i rødt og hvidt i moskéen. Især når solen sender smalle striber af lys ind og fremhæver detaljer i gulvet og lægger andet i skygge.

Uanset hvor vores øjne kigger, forbavses vi over moskéens og katedralens storhed, skønhed, detaljer, ro og de smukke, symmetrisk opstillede rækker af appelsintræer i den kvadratiske gårdsplads under åben himmel mellem de fire bygninger.

Varmen rammer os

Vel ude på gaden igen er alle små gyder fyldt med ens udseende souvenirbutikker med små malede keramikguitarer, vifter, magneter, postkort, kjoler, krydderikrukker og meget andet.

Vi går op ad den ene sidst på eftermiddagen og står pludselig på Plaza de las Tendillas omgivet af moderne forretninger, vi kender fra alle andre byers gågader. Vi kigger på hinanden, puster i de 38 grader og enes straks om at sætte os i den nærmeste café stol og bestiller to store sangrias hos barens tjener.

Dér bliver vi siddende i fire timer fra kl. 18-22 for at slippe for varmen og for at nyde livet på torvet, mens det går fra få mennesker i heden til et familie- og kæresteliv, der folder sig ud jo mere tusmørket sænker sig over os og de hyggelige vandstråler, der rytmisk står op fra en firkantet række af fliser.

Kaffe og øl afløser hinanden, mens tjeneren forvirres over den rækkefølge, vi bestiller drikkevarerne, fra sangria til kaffe til øl osv….men sådan kan vi li´ det dén aften.

Mørket falder over byen, folk hygger sig og slentrer over torvet og ned igennem de lukkede butiksgader. Vi følger dem, langsomt, mod hotellet, mens vi suger spredte sætninger, stemningsfyldte restaurantborde, grilldufte, glimt af en gårdsplads derinde bag fordørens duvende forhæng til os.

Sevilla

Ah, at være i Sevilla….vi lander i en stille gade, går ind i en smøge og dér nærmest skjult ligger vores hotel H10 Corregidor Boutique Hotel i Calle Morgado 17. Ved receptionen opgraderes vi straks til et Superior Double Room med udsigt til en patio, vi får et glas cava hver og chokoladen venter på værelset.

Foran os venter dét vi ikke ved noget om: Flammende, fyrig flamenco, timelangt religiøst optog, et improviseret politisk monument for emigranter, en unik udsigtsbro, smuk musik på aftentorvet og et højborgerligt bryllup.

Og så noget vi mere forventer at møde: Hyggelige tapasbarer, lune, stemningsfulde aftener, unikke butikker med hatte og flamencodragter og små gader at slentre rundt i på må og få.

Alt det går vi i møde uden at vide det i samme sekund, vi træder fra hotellets opulente hall ud på gaden, drejer til venstre og går ind i byen.

Det er varmt, rigtigt varmt, men det er også som om byen og solen har besluttet sig for at smelte sammen hver dag døgnet rundt hele året. Det får byen til at emme af afslapning overalt i byen.

Fliserne brænder nærmest under skosålerne som vi passerer et tomt torv overdækket af svagt blafrende tekstiler. For enden og henne om hjørnet rammer vi et andet og mindre torv, hvor små, sortmalede hestedrosker trækker et intrikat mønster af hjulspor og hestehove over fliserne.

Vi er nået til domkirken, verdens tredje største kirke, Basilica de Jesus del Gran Poder, med den oprindelig muslimske minaret som klokketårn.

Der er fyldt ved de udendørs caféborde, i og udenfor de utallige restauranter, hvor turister og lokale nipper til deres tallerkener med farverige små tapas. Underholdningen sørger vi alle for ved bare at være dér, men den får en tand ekstra i dag. Gæsterne til et tilsyneladende højborgerligt bryllup indfinder sig i dyre biler eller gående ved indgangen til domkirken. Bruden ankommer med sin far og sine børn, og alle synes de at vente på nogen flere. Og det adspreder dér på torvet, hvor et andet nygift par træder op i en droske for at tage på en romantisk tur rundt i de sevillanske nabogader.

Christina Hoyos' flamenco

Vi går videre med en adresse i hånden, en adresse der viser sig at være svær at finde frem til, Calle Manuel Rojas Marcos no. 3. Vi vil til et flamencoshow i legenden Christina Hoyos’ flamencoteater for at købe billetter til en aftenforestilling lørdag, dagen efter. Men vi må runde små, skæve gyder og gamle gader i lang tid før vi pludselig står foran indgangen til hendes flamenco-akademi og museum Museo del Baile Flamenco.

Med billetterne i hånden træder vi igen ud i 37 graders ubarmhjertig hede – i skyggen kl. 15…..

Dagen efter i de tidlige aftentimer, bænkes vi inden for på hårde træstole tæt på den hævede scene, der har stolerækker på tre sider. Lyset dæmpes i det lille lokale og i næste øjeblik sidder guitaristen, en mandlig og en kvindelig sanger klar på deres stole. De klapper rytmen varm og den første af de fire dansere, to af hvert køn, går stolte ind på trægulvet.

De næste tre kvarter føres vi ind i en verden af præcise hæltramp, hvirvlende, farverige kjoler, knejsende hoveder og slidte dragter, der napper bidder af vores koncentration. Men udvekslingen af kraftfuld feminin og stærk maskulin energi styret af guitarspil, håndklap og sang lever op til vores forventninger til flamencoens sensuelle og kraftladede udtryk.

Rundt i gaderne

Næste dag er søndag med fortsat heftig hede fra den direkte sol. Vi går ud af hotellet, drejer til højre ad Calle Amor de Dios og går lige ind på den 300 meter lange og tomme torveplads Almeda de Hercules.

Nedslidte orange bænke, graffiti med politiske slagord overalt og forhutlede hjemløse udgør rammen om stedet, og så alligevel venter en spændende mur på os. En lang række posters med billeder af kendte indvandrere som Steve Jobs,   ,   og en klar tekst om…..

Nabokvarteret Santa Cruz er et Nørrebro-agtigt kvarter spækket med grimt tag-grafitti, smalle gader, barer og tapas steder med bidderne linet op i montrer på disken. Men vi spadserer ind mod byens centrum og rammer nogle sjove svampelignende træbuer sat op på søjler på et lille torv.

Vi står ved Las Setas de Sevilla, der da også betyder Sevillas svampe. Søjlerne bærer et unikt og fantastisk fletværk af gangbroer, der giver os 360 graders udsyn over Sevilla, når vi bevæger os rundt på dem.

Jerez de la Frontera

Sherry’en smager suverænt, hestene danser flamenco med kvinderne, mens guitar og håndklap fyrer op under danserindens sko i den tætpakkede bar.

Sådan kan det være at besøge sherry’ens hjemby Jerez de la Frontera, syd for Sevilla. I solskin, over 35 grader, der automatisk sætter alles tempo ned på slow. Åbne torve er tomme, fordi de fleste bliver indendøre og dem, der synes de skal ud, søger skyggen under trækroner eller i barer.

Men vi er taget til Jerez på grund sherry’en, der er så meget bedre her end mange andre steder. Hen på eftermiddagen sætter vi os ved et bord uden for baren La Ina for at smage vores første glas cream sherry. Og vi ser på hinanden og siger ”wow”, til den smooth, fyldige smag, vi nyder, mens vi kigger på gadelivet.

De fleste slentrer til højre for os videre henad gågaden Calle Larga og nogle få går venstre om os ad Plaza Esteve. Vi skal ikke andet end nyde byens søde drik og se folkelivet udfolde sig indtil vores maver kræver aftenens tapas et andet sted.

Senere på aftenen vender vi tilbage til Plaza Esteve for at møve os vej ind i den proppede flamenco-bar Tabanco el Pasaje. Omme i hjørnet stamper danserinden taktfast i gulvet, mens guitaristen og sangeren kryber sammen omkring hende på de få kvadratmeter, hvor der ikke står bargæster og klapper rytmen bedst som de kan.

At det sker, ser vi kun i spejlet over baren. Det er kropumuligt at snige os på tæt hold, men til gengæld kan vi bestille øl ved baren og nyd stemningen derfra.

Dagen efter, ved middagstid, har vi købt billetter til et af de berømte shows med andalusiske heste, der fylder den overdækkede arena med varierede formationer og væddeløbsridt med ryttere med ranke rygge, seriøse ansigter og traditionelle dragter. Vi ser veldresserede, smukke heste udføre præcist koreograferede optrin til begejstrede klapsalver fra det talstærke publikum.

Lige med ét er det forbi. Vi glider ud på gaden igen og bevæger os mod vores hotel YIT Casa Grande ved Angustias torvet. Vi er på jagt efter den gode sherry og ender i en lille og åbenlyst lokal sherry bodega i sidegaden Calle Argos. Vi er os, ejeren og en ældre mand, der ser ud som om han bor på stedet og er gammel ven af ejeren.

Reolen ved den ene væg byder på mange slags sherry’er, så vi forsøger – uden at kunne tale hinandens sprog – at forklare den gode sherry, vi smagte dagen før og som vi nu søger. I en afslappet og humørfyldt stemning får vi gode råd om sherry’erne og smager os lidt frem, køber et par flasker og hilser adios for at gå over gaden og ind i skobutikken Alpargateria Isabell II for at tjekke de skønne espadrillos i mange udgaver ud.

For enden af gågaden drejer en oplyst, smuk karrusel rundt og vi beslutter os for at nappe en sherry og en skål oliven mere i det lune aftenmørke uden for café, bar og restaurant Arenal på torvet af samme navn.

På vej retur mod hotellet går vi forbi og gennem gader, gyder og torve, hvor de lokale nu har vovet sig uden for. Det er tid til aftensmad ved en af de mange stemningsfyldte spisesteder, hvor tapas i utallige udgaver udgør den foretrukne menu. Familier med store og små hygger sig med snak, tilråb og god tid til at komme igennem måltidet.

Men Jerez byder ikke blot på unikke oplevelser. Byen har et rigt butiksliv, også i de små sidegader. Kjolebutikker, hattebutikker, kiosker, papirvarer, skobutikker osv., der alle lokker med deres anderledes udbud af varer end vi kender hjemme.

Grazelema

Turen fra Jerez de la Frontera går øst over bjergkæden Sierra de Grazelma, hvor hårnålsving tager os op i 1100 meters højde til svimlende smukke udsigter.

Vi passerer de første af de "hvide landsbyer", der nærmest blænder os på afstand i et sving. Og pludselig er vi der, kører igennem en smal gade med hvidkalkede husmure. Vi parkerer bilen for at slentre rundt i den lille by Grazalema dér i middagstundens brændende hede.

De krogede gader og gyder synes tomme, alle gemmer sig i stuernes svalende skygge, og kun turister som os insisterer på at bevæge os rundt i den smukke by.

Et kig op ad en gyde afslører farverige urtepotter med blomster hængt op på murene, stenede trappetrin hjælper os op og ned ad stigningerne på bjergets side, og vi trækker os til side for en enkelt pruttende scooter, der haster forbi.

Vi går forbi den kraftfulde jernskulptur af en tyr og en mand bag den, kigger inden i det lille turistkontor for at spørge om vandrestier på bjerget og stopper forbi et udsigtspunkt, hvorfra vi ser gårdene i dalstrøgene og bjergtoppene, der fortoner sig i det fjerne.Vi ser også over på det hotel, hvor vi skal bo et par nætter.

Vi vender om og træder inden for i et lille, åbne bageri påpladsen for at købe en posefuld blandede småkager.

Inden vi forlader den hvide, hyggelige by, dasker vi videre rundt i gaderne,  sætter vi os ind på en åben café. Vi spiser empanadas og smoothies, drikker, te, og kaffe og spiser hver et stykke kage.

Og så er det tid at vende bilen mod Hotel Fuerte Hoteles, værelset med udsigt mod bjergene og dalen, Grazalema. Vi plopper i poolen, daser i solen og gør langsomt klar til en alsidig aftensmad-buffet for 18 euro nydt ved kanten af terrassen. Mens vi nød maden, kaffen og kagen, nød vi endnu mere at opleve solnedgangen over bjergkammen og ned gennem dalstrøget. En oplevelse der kalder på et digt:

Rå bjergtinder

med en glorie af blå himmel

skæve mønstre af grønt og gråt

bjergfyr

klippegrund

tørheden damper

af længsel

efter vand

et landskab

for seere, vandrere og nøjsomme landmænd

Ronda

Foran os ligger Ronda, berømt for sin bro Puente Nuevo fra 1793, der deler byen i to på hver sin side af floden Río Guadelevin. Men vi søger først vores overnatningssted, der hedder Hotel Alavera de los Banos og som ligger klos op ad ruinerne af de oprindelige gamle arabiske bade eller banos.

Vi rykker ind i lille arabisk-præget værelse med egen terrasse og adgang til to opholdsområder, en lille pool og et terrasseområder med et stort glasbord, hvor vi får serveret den lækre morgenmad.

Udsigten fra det stemningsfyldte lille hotel er fantatisk op mod en høj bakkeskråning, hvor en håndfuld heste græsser i formfuldendt silhouet.

Men den lille, berømte by lokker alligevel og vi slentrer forbi den gamle bymurs stensætninger frem til sted, hvor vi må gå meget stejlt opad for at nå op til hovedgaden, den turistede restaurantgade og gågaden med et hyggeligt, lille torv som Plaza del Socorro med spisesteder, bænke til byens ældre og en statue af Blas Infante, faderen til Andalusisk nationalisme, lidt længere ude.

Vi sætter os på et spisested på torvet, bestiller tapas, ser på folkelivet, taget billeder af de ældre kvinder på en bænk over for os og ser på brønden med en Hercules-mandsfogur og to løver.

Blas Infante designede Andalusiens våbenskjold, flag og øvrige symboler. I 1918 trådte han ud på balkonen på 1. etage af Circulo de Artistas bygningen og viftede med det nydesignede flag og kickstartede dermed Andalusiens uafhængighedskamp.  Da Sevilla i august 1936 faldt til Francos styrker, blev han sammen med andre nationalister arresteret og henrettet.

Rondas tre-buede bro over den udtørrede flod ser mest imponerende ud ved at gå hen til det lille torv Plaza del Campillo og derfra gå ned af skrænten via en grussti. Set nedefra tårner den gamle bro sig imponerende op over slugten.

Vel oppe igen går vi over broen ind mod byen, drejer forbi Spaniens ældste runde - og stadig fungerende - tyrefægterarena. Vi går hen af Paseo de Blas Infante, en kort promenadegang i en lille park, forbi buster af forfatteren Ernest Hemingway og filminstruktøren Orson Welles til den bjergtagende udsigt over dalen og bjergskråningerne i det fjerne.

Herfra ser vi en af de smukkeste solnedgange, vi har oplevet, set fra og igennem en smuk pavillonbygning.

Kontakt os

Email: info@rejsehub.dk

Rejsehub.dk

Anni Trier & Steen Bille

Anni er it-nørd og konsulent i Odoo House i Odder.

Steen er mangeårig journalist og nu på efterløn.

© Copyright. All Rights Reserved.